kemana jua ku berlari.. langkah kaki ku tetap sama.. menghitung hari yg ditinggalkan.. segala pahit manis di belakang..

Taktik baru menculik - Foodcourt Alamanda

Assalamualaikum
Ni cerita kawan saya..
cuti-cuti sekolah ni bawa anak yang seramai 5 orang berjalan-jalan santai di Alamanda.
Bila perut berkeroncong mereka pergi ke foodcourt untuk mengisi perut
Pada masa kejadian.. masih ada meja-meja yang masih kosong
Orang tidaklah terlalu ramai
dan mereka memilih salah satu meja tersebut yang dekat dengan kaunter/gerai untuk beli makanan
Kawan saya ni pergi beli makanan yang agak jauh dari meja berkenaan
tinggal anak-anak dan isteri  di meja untuk tunggu dia bawa makanan
Si isteri tetiba teringin nasi ayam yang ada di depan yang tak jauh dari meja
Terus la bangun mendokong anak yang bongsu ke gerai nasi ayam
tinggalkan si kakak dan abang yang lagi 4 orang di meja berkenaan
Tetiba, datang beberapa manusia dewasa terus duduk di meja anak-anak kawan saya
Kawan saya dari jauh pandang je.. sambil tunggu makanan yang dia pesan
Anak-anak dia dh mula cuak. nape orang asing duduk semeja dengan diorang
Sambil tu ade sorang tercangak-cangak perhati sekeliling
mungkin tengah tercari mak bapak budak-budak tu..
Dalam kumpulan tu ade juga pompuan yang bawa budak kecil yang baru mula bertatih
Saja nak blend in dengan anak-anak yang tinggal di meja tu kot
Kawan saya dapat je order terus datang ke meja yang ada anak-anak dia
dia tanya.. kenapa korang duduk sini, banyak lagi meja kosong
Bertempiaran diorang keluar dari foodcourt tu
Nampak tak.. kalau tak salah kenapa nak lari dari situ
boleh pilih untuk duduk di meja lain kot
dan kenapa diorang duduk di meja  yang ada anak-anak kawan saya
yang usianya dari 8 hingga 3 tahun tu..
Mujurlah dia sempat tengok..
lepas ni kawan saya cakap dah tak nak makan kat tempat awam camtu
kena masuk restoran ke ape senang
tak payah layan diri tinggalkan anak-anak. cuak kot

Jadi ibu bapa yang bersendirian dengan anak kecil,
janganlah tinggalkan anak anda walaupun sekejap
janganlah terlepas pandang,
memang kita rasa anak boleh berdikari dan dengar cakap
tapi keadaan sekeliling amat tak selamat untuk mereka
hati-hati ye ibu bapa sekelian..



No comments:

Post a Comment