kemana jua ku berlari.. langkah kaki ku tetap sama.. menghitung hari yg ditinggalkan.. segala pahit manis di belakang..

Minggu demam sekeluarga - Kasih Mami & Abah

Ujung november.. saya demam
dari hari Ahad, isnin, selasa MC, Rabu kembali ke klinik tambah ubat buat ujian darah , alhamdulilah bukan denggi.. dan MC lagi dua hari
Khamis anak-anak pulak demam, cakap dengan ayahnye tak payah lah pergi kerja sebab mama dan anak-anak demam. Hari Jumaat ayahnya pula demam..
mama kuatkan semangat pergi kerja walaupun terasa sakit badan sengal semacam je..
Tengahari suami telefon bagitahu FH muntah-muntah kat rumah dan badan panas..
Ayahnya tak tau nak buat ape.. dah bagi ubat pun macam tak berkesan..
Mama ambil cuti separuh hari..

Tulah episod demam kami sekeluarga..
Saya telefon mami di kampung.. bercerita demam sekeluarga
Bukan minta simpati ke apa
sememangnya rutin biasa telefon mak tanya khabar dan gosip serba sikit :p
Dalam seminggu tu dah memang tak pergi kerja.. agak rajin lah telefon
Update diorang harini saya demam.. harini orang ni demam..
Harini orang ni pulak demam..

Petang sabtu mak telefon kata nak datang rumah saya
nak tengok anak cucu menantu demam..
Pagi ahad mami abah sampai di rumah saya dari kedah
Bermula episod bermanja-manja.. nak makan apa boleh request..
Mami masakkan.. anak-anak pun tok dan tokwan jagakan
hampir dua minggu tak pergi rumah pengasuh
minggu kedua sisa demam saya masih ada.. tapi saya dah kembali ke pejabat
asal petang je terasa sengal badan dan demam hingga malam
rasa bersalah pulak kalau cuti lama-lama..
takpelah.. petang je demam.. makan memang takde selera
mami buatkan air asam jawa.. suami buatkan air limau nipis
makan ubat banyak-banyak dalaman pun panas
Adik firas pun bertaik mata bangun pagi
mesti badan dia panas sebab minum susu mama yang makan macam-macam jenis ubat
Tapi doktor cakap selamat ubat-ubat tu untuk ibu menyusu

Ada satu malam tu.. saya demam.. tidur di ruang tamu bersama mami, abah dan adik firas
FH tido dalam bilik bersama ayahnya
Mami jelum kepala saya dari awal malam sampai pagi..
Jauh di sudut hati.. sebaknya rasa..
mami abah yang dah berusia.. datang dari jauh
teman saya dikala saya demam.. demam je pun
bukan sakit teruk..
Usia saya tak lama dah nak masuk 40 tahun tau..?? kurang 5 tahun
Tapi mami abah tetap layan saya macam tu.. Terima kasih Allah
Untuk kasih sayang yang tak terhingga ini..
Mami urut urat-urat yang masuk angin.. terima kasih mami
saya???  Belum pernah buat benda macam tu untuk mami dan abah
Alasan?? Sebab saya tinggal jauh..
Adik-adik yang dekat tolong mami abah kalau diorang sakit dan tak sihat
saya kirim salam, kirim doa dan kirim duit
Apalah sangat saya ini.. harap mami abah redho ada anak macam saya..

Hari khamis malam Jumaat.. mami abah balik Kedah
Dah hampir seminggu tinggal dengan saya..
cuti sekolah ni banyak kenduri rakan taulan menjemput
serba tak kena kalau tak tunjuk muka..
sementelah anak cucu menantu pun dah mula beransur sembuh
Terima kasih mami abah.. untuk 5 hari yang penuh bermakna
Hari Jumaat.. anak-anak menangis tak nak dihantar ke rumah pengasuh
sampai ke harini.. isnin mereka menangis bila menghala ke rumah pengasuh
maafkan mama.. mama kena pergi kerja
Kita doa sama-sama biar ayah je pergi kerja..
Semoga suatu hari nanti mama boleh jaga anak-anak sendiri
Masak untuk kamu..(sekarang masak bekal je) suap makanan untuk kamu
Hantar kamu ke sekolah dan buat semuanya dengan kamu..
Insya Allah..



No comments:

Post a Comment