kemana jua ku berlari.. langkah kaki ku tetap sama.. menghitung hari yg ditinggalkan.. segala pahit manis di belakang..

Berurusan Dengan Pihak Berkuasa Tempatan

sebagai penduduk di Malaysia kehidupan kita tak lari dari berurusan dengan PBT (Pihak Berkuasa Tempatan) ni. Terutama part bayar-bayar cukai pintu, cukai tanah dan segala jenis cukai dan bayaran yang perlu dijelaskan.

Kat sini aku nak cerita pengalaman aku dealing with Majlis Perbandaran Selayang. Kakitangan MPS sangatlah baik dan mesra, sangat membantu juga. Tapi sebagai manusia kesilapan tetap berlaku.

Alkisahnya awal tahun lepas aku ni membeli rumah lelong jadi banyak urusan yang kena buat. Kene settlekan jumlah cukai pintu yang tertunggak (bayaran semasa belum jadi milik aku pihak developer akan bayar), kene buat pertukaran nama, kene buat rayuan ke atas tunggakan yang banyak beserta denda dan charge lawyer MPS.Walaupun developer janji akan bayar semua tunggakan pemilik asal, tapi setiap proses tu mengambil masa. Dalam dok tunggu bayaran dari developer surat kuning dan merah dari MPS mengunjungi pintu rumah (amaran untuk sita rumah). Bukan setakat post box lagi dah.. so kena mengadap MPS buat rayuan kate bayaran dalam proses Lawyer & developer (belum lagi part lawyer buat keje lembab, setiap minggu nak kene followup.. sampai  lawyer tu Pn. H cakap "i ada 7 fail nak kene settle" eh ada aku kisah.. ko terima bayaran untuk settlekan kes jual beli aku dan payment dah buat pun- yang ni kita citer part lawyer) .
Yang aku pelik, umah sebelah-sebelah yang tak bayar langsung takde pun dapat surat warning dan takde pulak nak kene sita. Ke rumah tu diaorang ade kroni dengan orang-orang MPS?

Semua aku buat sendiri, dua tiga kali turun naik lif kat bangunan MPS tu. Akhirnya alhamdulilah semua tu selesai.

Tapi perkara tu settle untuk hari tu je. Awal tahun ni aku dapat bill dari MPS yang show umah aku dengan nama orang lain dan bayaran cukai tertunggak RM6++. Banyak tu. Lepas tu dapat lagi bill rumah orang lain (umah tu aku tak pernah tengok ada penghuni & sama2 kene lelong dengan umah yang aku beli) tapi nama aku dengan takde bayaran tertunggak cuma jumlah cukai semasa. Aku pun jadi pelik. Lepas tu penyiasatan pun bermula. Masa ni lah segala resit dan perjalanan kita dalam buat bayaran dan pertukaran nama rumah kita, segala surat yang kita hantar, dengan siapa kita buat urusan. Kena tau nama-nama orang-orang yang deal dengan kita tu, dari bahagian mana semua kena buat nota untuk semakan kita masa depan. Semak bill terdahulu, call MPS, fax surat aduan mengatakan kesilapan terhadap pertukaran nama dan bill yang dibuat beserta bukti bayaran.

Setiap minggu aku call & follow up dengan mamat A yang attend kes pertukaran nama aku. Alasan dia bos belum settlekan sebab benda tu kena bawa mesyuarat. Dah dekat sebulan kebetulan aku cuti, aku g ke MPS, biar aku mengadap sendiri bos ke sapa ke yang penting aku nak hak aku. Kali ni orang lain yang layan aku.. sekali lagi isi form aduan, mamat A yang sebelum ni  melayan aku p minum. Pukul 10 pagi tu p minum/sarapan secara beramai-ramai. Boleh tak orang-orang MPS yang keje  bahagian entertain pelanggan ni jangan p buat aktiviti bebas masa bekerja? Tau tak pelanggan/pembayar bil tu lebih utama? Kalau ya pun nak sarapan, sebelum masuk keje p lah sarapan.. takpun sarapan je kt pantry department ko tu.. xyh nak p merayap jejauh.. eh terbebel plak!! Conclusion xsettle hal tu pada hari yang aku g MPS tu.

Sebulan kemudian aku follow up lagi.. dapat bercakap dengan bos mamat tu Pn K, tapi dia sangat bz dan terpaksa cakap dengan mamat A jugak, alasan mamat A tu tetaplah sama.. xde perubahan pun. Tapi kali ni dia cakap akan settle dalam masa seminggu dan akan return call.

Genap seminggu bos dia call dan soh aku mengadap ke MPS, aku tanya ada kene bawa apa-apa ke? dia cakap tak payah.. Korang jangan percaya eh. Aku bawa je segala surat-surat aduan, rayuan yang telah aku hantar, segala bill, segala notis perintah nak sita rumah, semua tu kena bawa. Sampai sana dia cakap segala pindah nama dah settle macam tu jugak dengan bayaran yang aku buat Julai thn lepas. Semua dah dipindahkan ke no akaun rumah aku yang sepatutnya... tapi ada lagi tunggakan sebab ada denda dan charge yang tahun-tahun lepas dan tahun ni. Sebab assume aku baru bayar masa diorang pindahkan duit bayaran tu tahun ni.
Pn. K : bila puan nak bayar?
Aku : Eh!! aku ke nak kene bayar??(dlm hati).. saya tak nak bayar. Saya xlewat pun buat bayaran (sambil tunjuk resit bayaran Jun 2011) dan untuk tahun ni dah 3 kali saya datang untuk selesaikan hal ni dan Mamat A cakap pihak MPS takkan kenakan denda untuk kelewatan tahun ni sebab benda ni terjadi di pihak MPS.
Pn K : saya admit kesalahan pihak kami. Mamat A xtau, dia budak baru..
Aku : Saya tak nak bayar, mamat A tak tau bukan salah saya. Dia yang silap buat pertukaran nama. (nak je aku cakap.. xde buat kursus induksi ke? ke induksi tak cukup?) Tp Pn K sangat lemah lembut, xsampai hati aku nak hangin kat dia.
Pn K: kalau camtu kita g bahagian akaun
Aku : Ok
kat bahagian akaun (bahagian kutip duit je ni), Pn K g jumpa Pn L (kot).. slow talk ape ntah then dia datang balik kat aku cakap aku boleh bayar untuk tahun ni je tanpa apa-apa denda (jumlah sepatutnya).
So lps tu aku pun pegi bayar kat kaunter bayaran MPS cukai pintu penggal pertama untuk 2012 dengan rasa lapang dada dan hati.

Pesanan untuk semua, please keep all the record apa jua semasa anda berurusan dengan local authority atau sesiapa jua dalam pembelian barangan, dengan peguam pun.. sebab tak semua peguam tu nak menolong kita selesaikan masalah..




1 comment:

  1. Aku pun tadi nak marah kat mpkj, tapi tak jadi sebab pegawai bertugas baik jer jawab. Dah tu, aku pun buat lawak, err... Kalu rumah saya masuk kut tingkap, tak payah bayar cukai pintu kan.... Dia gelak jer....

    ReplyDelete