kemana jua ku berlari.. langkah kaki ku tetap sama.. menghitung hari yg ditinggalkan.. segala pahit manis di belakang..

fast food is bad???





 


merujuk ape yang aku tampal kat atas ni... (ihsan seorang kawan, sharing is caring) huh!! so scarry kan.. tapi hakikatnya benda ni berlaku. Kalau ikut perangkaan menunjukkan 1 daripada 70 org akan menghidap kanser ovari dalam hidupnya, (nak tau yang lebih tepat silalah tanye cik google atau pihak berkaitan) sungguh menakutkan. lebih takut kalau kita atau orang yang kita sayang adalah salah seorang yang menjadi penyumbang kepada statistik yang satu itu. Takmo.. takmo..

Sedar tak sedar pemakanan adalah penyumbang terbesar dalam mempengaruhi kesihatan kita selain dari persekitaran dan cuaca. Salah makan sakit perut, boleh jugak makanan tu penyebab elergi atau alahan, ada org mati sebab tak makan dan ada jugak yang mati sebab terlalu banyak makan.. jadi berpada-padalah..

Berbalik kepada cerita fast food atau makanan segera, sekarang banyak restoran makanan segera kat dunia ni. orang pegi luar dari malaysia pn masih cari  mekdi dan keepsi (antara famous fast food kat malaysia), banyak alasan kenapa fast food tu jadi pilihan kita, aku pn tak terkecuali. ngeh!ngeh!ngeh!!
Tapi berpada-padalah.. kalau tiap hari atau tiap minggu belasah sampai jadi overdos, memanglah tak selamat. Ubat-ubatan pun klu dah overdos dah memudaratkan kita tambah lah makanan yang mengandungi lemak jahat, high calories, tinggi gula macam air berkarbonat dan macam2 bad things dalam tu. Melekat pulak dalam setiap saluran darah dan urat nadi kita yang sangat slim itu. menjadi toksin dalam badan dan berubah2 menjadikan kesihatan kita merosot tapi berat badan yang melonjak ( tapi ade org tak kisah..)

Hmm belajar lah buat sendiri segala fast food tu, at least boleh kita kawal sndri bahan2 yang kita guna untuk memasak atau menyediakan makanan. banyak tempat boleh belajar buat coleslow sendiri, buat ayam goreng macam keepsi sendri, goreng guna minyak baru.. bukan minyak yang naik kelam dah sebab dah banyak hari guna dan banyak kali menggoreng ( mesti karbon banyak dalam minyak tu)  yang penting perlu ade kesungguhan untuk menjaga kesihatan, klu malas memang xde ubat.

Islam mementingkan  kesederhanaan, itu yang terbaik dalam setiap kehidupan kita termasuklah dalam pemakanan. Jom ramai2 amalkan petua pemakanan Rasullullah SAW ( Baginda tidak pernah sakit perut sepanjang hidupnya)

Wallahu'alam

note: correct me if i'm wrong



No comments:

Post a Comment