kemana jua ku berlari.. langkah kaki ku tetap sama.. menghitung hari yg ditinggalkan.. segala pahit manis di belakang..

Daun kaduk, anak berhingus dan akuarium

Assalamualaikum..
Kenal tak daun kaduk? Ada restoran vietnam yang serve daun ni macam main dish dan makan dengan segala macam bahan yang macam popia..  
Tapi yang pembalut popia tu adalah daun kaduk.
Daun kaduk ni banyak khasiatnya kalau ikut pembacaan saya kat en.google ni.

Saya gunakan daun kaduk untuk mandikan anak demam dan berhingus
Si FH dari usia 3bulan tu berhingus je
sejak mula hantar ke pengasuh, mungkin dia tak tahan dengan bercampur budak lain kot
Sebab si adik hingga sekarang 9 bulan ok je..
Masa kat kampung ketika saya berpantangkan si Firas, takde pulak nak try mandikan anak-anak dengan daun kaduk.
Tapi masa nak balik dari kampung, saya bawa balik pokok kaduk ke rumah 
Masukkan daun kaduk tu dalam besen berair, 
biar aje pokok tu terendam, 
dan setiap pagi saya mandikan FH dengan air kaduk tu
Pokok tu tahan lama jugaklah
Alhamdulilah.. macam magic je
FH dah tak berhingus lagi..
kalau dulu saya segan nak bawa FH pergi rumah orang, 
tambah-tambah kalau nak melawat  baby baru lahir
Takut jangkit dengan anak orang
Kalau saya pegang FH, saya tak suka nak sentuh baby lain jugak
Tapi sekarang ni.. FH dah bebas dari hingus.. hehehe
Dulu kemana-mana memang tak leh lekang dengan kain napkin
FH pun redha je la kena lap hingus sampai hidung merah & melecet
Asal jumpa orang.. mesti orang tegur FH demam ke? selesema ke?
Mak Apaknya iyakan aje
Sedangkan hampir 2 tahun FH camtu.. berhingus je memanjang
Tapi dia payah demam.. sangat jarang
Ayah FH pulak ambil pokok kaduk tu letak dalam aquarium.. nak bagi ikan sihat-sihat kot
Tapi sekali tu tersalah letak air. Ikan pening klorin banyak kot.. tinggal ikan cuci cermin je
yang lain semua mati..
Tapi bukan salah pokok kaduk
So.. sesiapa yang ada anak yang sentiasa je berhingus macam FH.. boleh la cuba
Insya Allah mana tau, petua tu berkesan macam pada FH
 

No comments:

Post a Comment