kemana jua ku berlari.. langkah kaki ku tetap sama.. menghitung hari yg ditinggalkan.. segala pahit manis di belakang..

Saya sayang cikgu saya

Assalamualaikum
sempena hari guru.. nak ucapkan selamat hari guru untuk semua guru, cikgu, ustaz, ustazah dan pensyarah
serta semua yang jadi pendidik secara formal dan tak formal..
untuk mami dan abah juga.. 
serta semua yang ada disekeliling
mengingati hari di zaman sekolah, sangat best rasanya
walaupun zaman sekolah saya tidak seperti sekarang
balik sekolah sejauh 5km berjalan kaki
sebab hari-hari tertentu orang berkaitan ada urusan lain
atau motor rosak
pernah arwah tok wan yang jemput
naik basikal tua
berlapikkan guni padi di pelantar carrier
tanpa orang sekeliling yang mengajar saya 
tak mungkin saya seperti sekarang

seusia 6 tahun saya pelajar pertama cikgu tadika saya
sampai sekarang masih berhubung
kebetulan beliau kahwin dengan anak mak teh jiran saya
saya bangga bagitahu suami itu cikgu tadika saya
Agak-agak dia bangga tak ada murid seperti saya?
setiap kali jumpa rasa nak peluk cium dan ucap terima kasih tak terhingga
kerana ajaran awalnya hingga sekarang saya kenal ABC
tapi..
saya malu
Terima kasih Cikgu Che Gayah binti Ariffin

Cikgu zaman sekolah rendah - Cikgu Mohd Nasis
Cikgu matematik, cikgu sukan, cikgu PJ, cikgu disiplin, pernah juga jadi cikgu seni
hoi berapa banyak jawatan lain yang saya tak paham pada zaman itu
tapi orangnya itu lah, 
berkumis, rambut ikal.. hensem
saya rasa dia sayang saya.. muahahaha
sebab lepas saya dah pergi sekolah menengah dia panggil adik saya dengan nama saya
sayang sangat la tu kan
masa saya kawen dia ada datang.. 
adik-adik kawen pun dia datang jugak
sebab mami abah rapat jugak dengan cikgu ni..

saya sayang dengan dia bukan sebab dia baik
dia cikgu yang garang
dalam saya yg 3 beradik ni, tak pernah yang tak dirotan dan tak didenda
seluruh adik beradik kena hentam (beza umur saya adik 3-5 tahun)
tapi mami abah tak pernah ambil hati dengan cikgu Nasis
diorang tetap baik walaupun anak-anak mami abah dah tak sekolah dan belajar dengan cikgu tu.
zaman tu kalau kena denda tak kan balik cerita pada mami abah
takut beb!! takut nanti kena tambah denda
masa kelas matematik, kami dibahagi ikut kumpulan dan setiap kumpulan ditetapkan markah
saya biasa duduk dalam kumpulan A yang markah setiap test kena 80-100 (kahkah!! - budjet budak bijak)
Yang tak bestnya kalau test tu ko tak capai markah yang dia aimed..
ada cara nak tebus berapa markah yang tak cukup tu
macam best je kan boleh main tebus-tebus macam bonus link -_-
Caranya kena buat jari mcm jemput-jemput lepas tu cikgu ketuk jari sebanyak markah yang tak cukup tu
kadangkala tukar style
ketuk siku dengan jangka lukis kayu warna oren yang cikgu guna untuk lukis kat papan hitam
memang nampak bekas kuku kat jangka lukis tu..
Hai lah cikgu
zaman adik saya yang bongsu dah takde denda macam tu
tak pasti pulak dia tukar style apa..
tapi dia tetap cikgu yang garang..
tapi #SayaSayangCikguSaya ketat-ketat walaupun dia garang
 


No comments:

Post a Comment