kemana jua ku berlari.. langkah kaki ku tetap sama.. menghitung hari yg ditinggalkan.. segala pahit manis di belakang..

Hari raya saya

Assalamualaikum
Dah nak habis raya dah , saya baru nak cerita pasal raya
Ye lah.. raya tahun ni tak meriah mana.. raya pulak sebelah suami..huhu
hari raya jatuh cukup seminggu bapa mertua saya pergi mengadap Ilahi..

Petang raya tu diakan malis tahlis untuk arwah
Jadinya kalau kau sorang nak bergembira raya sakan dan gempak gila
Apahal pulak kan..

Malam raya saya sekeluarga balik ke Besut lagi..

setelah baru seminggu balik sana, tapi sebab turn tahun ni raya di besut
Marilah kita beraya di kampung suami..
Hari khamis tu saya dan suami sempat shoping sampai ke Shah Alam
Malam raya masih sempat jalan-jalan berbuka puasa di Giant Batu Caves bersama adik ipar
Adik ipar saya kerja di hari khamis tu, bos dia tak bagi cuti sebab sebelum tu dia dah banyak cuti
Tapi cutinya tu pun sebab jaga ayah sakit di kampung..
Jadinya saya dan suami nak balik ke kampung terpaksa tunggu adik ipar habis kerja
Pukul 12malam baru bertolak ke Besut, sampai pukul 7pagi
Alhamdulilah.. perjalanan lancar saja..
Saya tido bersama anak-anak.. hubby je drive.. kesian

sampai je.. saya seterika baju hubby, anak-anak dan diri sendiri
siap-siap.. tunggu orang balik solat, pastu pergi beraya umah sedara-sedara keliling rumah
Dah beraya dan  kenyang makan.. marilah kita balik rumah tido..Haahahha..
Tapi raya di kampung suami.. sebiji ketupat pun saya tak makan
macam takde selera..
Biasanya kalau bercuti balik kampung, berat saya senang-senang je naik 2kg minimum
Tapi kali ni .. berat saya boleh turun..
Haih!! tak sedap nak peluk ni kalau berterusan turun..
Peluk-peluk rasa tulang je kan.. apa barang??

Raya ke-dua,
Kami sekeluarga pergi Pulau Perhentian, kampung mama (ibu suami)
Bapa tiri saya ada home stay kat sana. Jadinya kami beraya sambil makan angin
Saya jatuh cinta taktau berapa kali sehari bila tengok air laut tu
subhanallah.. sangat jernih.. crystal clear
Anak-anak kecil kat sana berlari tak pakai kasut atau selipar
Rumah orang sana comel-comel je.. kampung pun bersih..
Bawah pokok pun jarang ada daun gugur.. semua sapu bersih
Alhamdulilah.. 3hari 2malam yang bermakna..

Dari rumah (homestay), saya anak beranak jalan kaki ke masjid
lepas tu ke pantai.. tu je lah kerja kitaorang
Masjid dia cantik sangat, tepi pantai..
boleh nampak dari jeti dan dari laut.. subhanallah..
Sangat tenang, sangat best
Bila-bila cuti, boleh lagi kesana kalau takde yang menyewa..
muahaha.. nak free je eh?

No comments:

Post a Comment