kemana jua ku berlari.. langkah kaki ku tetap sama.. menghitung hari yg ditinggalkan.. segala pahit manis di belakang..
Showing posts with label thalasemia. Show all posts
Showing posts with label thalasemia. Show all posts

Faiz Hannan 3 tahun

Alhamdulilah.. anak sulung mama dah tiga tahun pada 3 January lepas.
Takde sambutan besar besaran pun, sekadar belanja birthday boy makan kat KFC. Lainnya.. mama pack air kotak dan cokelat kesukaan FH untuk kawan-kawan di rumah pengasuh dan jiran. Dah pandai order milo ais dah bila di kedai makan sekarang ni. 
Kalau tanya nak makan apa.. memang nak makan KFC ayam je dia
tak pun nasi fish - nak nasi lauk ikan la tu..

Harapan mama Faiz Hannan jadi hamba yang bertakwa, memahami agamanya.. Islam, penuh sifat ehsan dan kasih sayang, menjadi manusia berguna kepada agama. Khalifah untuk keluarga kita sekurang-kurangnya. 

Semalam ada follow up kat hospital selayang
Doc cakap budak thalasemia biasanya perkembangan dia agak lambat
FH thalasemia trait HBe macam mama
mama tengok FH ok je la.. memang agak lambat nak banding sepupu dia yang beza umur 6 bulan
Iman dan Afiq dah pandai mereka cerita dan dan boleh mengadu  macam-macam sejak tahun lepas
Kalau bawa Iman dan Afiq berjalan-jalan, balik rumah dah boleh dapat ringkasan cerita
FH nak mengadu makan apa dan buat apa di rumah pengasuh pun payah
Tapi Alhamdulilah, sekarang ni setakat tiga patah perkataan tu ok dah.
Dah boleh baca dan kenal ABC..Z
Dah boleh mengira dan kenal 1,2,3,4,... 9
jaaaaraaannggg sangat nak sampai 10
rasa mama la kan.. sebab jumpa no kat henpon, calculator, remote tv etc memang no 1-9 je
kalau tunjuk nombor dia campur-campur melayu dan english
contoh 3019 = three O satu Nine
kalau no 1 tu style yang moncong depan panjang.. mungkin akan dibaca sebagai seven oleh FH

takpelah Faiz, mama tetap bangga dengan anak mama
Walaupun lambat dalam percakapan tapi masih dalam lingkungan yang dibenarkan. 
Cumanya kata doktor, nak jumpa lagi 6 bulan.
Kalau masih tak lancar.. doc akan buat terapi 
lagipun lagi 6 bulan tu doc nk tengok result DNA - kajian Alpha Thalasemia FH
Harapnya tak kan ada Alpha thalasemia dalam darah FH. InsyaAllah

FH pun sejak umur 2 tahun dan dah besar ni.. Alhamdulilah jaarang sangat demam atau sakit
Sebelum setahun dulu memang selang dua minggu mama dan ayah bawa p jumpa doktor.
Sekarang ni jumpa pun sebab memang ada temujanji saja.
Semoga anak mama terus sihat dan membesar dan jadi khalifah di bumi Allah
sayang kamu sampai syurga.. InsyaAllah

 



Diari anak.. Oktober 2015

Assalamualaikum..
secebis coretan diari anak-anak..
Oktober ni, dah dua kali Faiz Hannan ke hospital Selayang untuk ujian thalasemia
15/10/2015 dan 21/10/2015. Kali kedua tak payah jumpa doktor
Ambil darah je untuk ujian iron .. katanya sampel darah akan di hantar ke HKL..
keputusan bulan feb 2016 nanti..
nampaknya FH mewarisi thalasemia dari mama
semoga segalanya baik-baik saja..
FH dibekalkan acid folic untuk 3 bulan..
Rajin pulak si kecil FH tu nak makan ubat
malam tadi dah masuk tidur.. tetiba dia cakap kat mama..
mama.. nak ubat.. nak vitamin
mama pun ke dapur ambil acid folic dan vitamin c untuk FH
sayang anak mama.. bijak
dua-dua vitamin tu dalam bentuk tablet.. FH kunyah je macam makan coklat
lepas tu cepat-cepat minta air..
mama puji la.. good boy.. Abang faiz pandai..
Sekarang ni FH makin susah nak makan.. sangat memilih
kalau tak kena selera memang takat rasa kat lidah je makanan tu
lepas tu FH akan berenti makan.. minum susu coklat je la berbotol-botol

Adik firas pulak makan segalanya... haha
sambal pedas pun makan
nasi goreng pedas pun makan.. sampai berair mata
lepas tu minta  minum air.. nanti minta lagi makanan pedas
pedas-pedas pun sedap agaknya..
Tapi adik firas ni tak nak pula minum susu botol
memang ngempeng dengan mama je lah
tak taulah dia cemana kat rumah pengasuh tu..
Kata babysitter memang dia minum bila dahaga sangat je..

Adik firas dah banyak akal sekarang ni
Dah pandai pukul-pukul abang kalau berebut mainan
Dah pandai nak buka baju kalau mama suruh mandi.. memang laju je nak masuk bilik air
Dah boleh jadi posmen suruh hantar barang pada ayah atau abang
Kalau pergi jalan-jalan dia suka jalan ikut tempat dia nak pergi
tak nak orang pegang tangan dia, tak nak dipimpin
kalau dah suka sangat tu.. Ayah mama panggil pun takde nak toleh-toleh dah
Sudahnya kena la dokong secara paksa.. tapi lebih behave dalam dakapan ayah

Abang FH dah pandai sayang adik
kalau adik takde depan mata.. pandai je tanya-tanya
kalau dulu.. mama tinggal adik dengan tok.. dia selamba babai adik
sekarang ni siap tunggu sampai adik ikut baru dia ikut jalan sekali
semoga kasih sayang Allah melimpah dalam keluarga kita hingga syurga